Vilken 3D-skrivare skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Vilken 3D-skrivare skulle ni rekommendera?

Jag och några polare har pratat om att köpa en 3D-skrivare tillsammans.
Just nu handlar vi högkvalitets 3D modeller för Alien bland annat, men även warhammer, från privatpersoner som printar själva.

Så vi undrar vad för skrivare man borde köpa för att printa riktigt bra 40k modeller? Och vilket material borde man köra på för att få så detaljrika som möjligt?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera en speciell skrivare.
Men om ni vill ha bästa detaljrikedom så brukar Resin skrivare vara de som gör jobbet bäst.
MEN de kräver okså mycket mer arbete runt omkring än en vanlig med plast på rulle och kan då vara mindre nybörjarvänliga.

Youtube är nog er vän här med

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICEYswe:

Jag och några polare har pratat om att köpa en 3D-skrivare tillsammans.
Just nu handlar vi högkvalitets 3D modeller för Alien bland annat, men även warhammer, från privatpersoner som printar själva.

Så vi undrar vad för skrivare man borde köpa för att printa riktigt bra 40k modeller? Och vilket material borde man köra på för att få så detaljrika som möjligt?

Tack för svar!

Personligen tycker jag det verkar asjobbigt med en resin-skrivare men de är oslagbara på detaljrikedom. Ska ni skaffa en "vanlig" 3d-skrivare skulle jag satsa på en med 0.2 mm nozzle och bara köra med ett enda filament (PLA) som det finns en färdig intrimmad profil för. Valfri Prusa, Bambu Labs eller Ultimaker. Billigast och i princip lika bra för ändamålet som de bästa konsumentskrivarna är då Bambu Labs A1 Mini. Sedan köper ni bara deras filament och kommer vara mycket nöjda tills ni testar något billigt filament och undrar varför utskrifterna inte blir lika bra. Resin-skrivare är ännu kinkigare med materialval så där blir man i princip inlåst.

Lockas ni att skriva ut i flerfärg hade jag valt en Bambu Labs X1C Combo. Prusas flermaterialssystem är meckigt att komma igång med, på detta tror jag Bambu Labs X1C kombo spelar i en egen liga.

Här har Tom's hardware gjort en genomgång av billiga resinskrivare.
https://www.tomshardware.com/best-picks/best-resin-3d-printer...
Det man bör kolla innan köp är vilka resin som fungerar med skrivaren, att de är vad ni vill ha och att det går att få tag på enkelt till ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICEYswe:

Jag och några polare har pratat om att köpa en 3D-skrivare tillsammans.
Just nu handlar vi högkvalitets 3D modeller för Alien bland annat, men även warhammer, från privatpersoner som printar själva.

Så vi undrar vad för skrivare man borde köpa för att printa riktigt bra 40k modeller? Och vilket material borde man köra på för att få så detaljrika som möjligt?

Tack för svar!

Ett annat tips är att kolla på modellernas hemsida och se vilken skrivare som använts av kreatören och de eventuella "makes" som postats.

Designers som inte själva skrivit ut sina modeller kan helt sakna förståelse för problem med overhangs, support och andra saker man måste tänka på när man designar för 3D-skrivare.

En sak till, glöm snabba utskrifter, de knep som används av skrivare för att skriva ut snabbt (Input Shaping mm) är helt oanvändbara på modeller med hög detaljrikedom, skriv ut långsamt är receptet till felfria utskrifter.

Min Prusa MK4 har sjukt hög precision men den är inte snabb, man får inte med enclosure så specialmaterial blir en högre investeringskostnad. Den är dock oslagbar på flex på grund av sin extruder.

Permalänk
Medlem

Ska ni printa minis är det resin som gäller. Ni bör dock vara medvetna om att det inte bara är att köpa en modell och klicka print. Förarbetet i form av kalibrering är lite jobb, efterarbetet är en hel del jobb, oxh plastvätskan är rätt otrevlig, kräver en del skyddsutrustning.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar